Fot. Patryk Ogorza?ek / Agencja Wyborcza.pl
1 z 14
Przebudowa ul. Borowej
Borowa leży w północnej części Rzeszowa. Łączy dwie ważne ulice: Warszawską i Lubelską. Aby doprowadzić ją do dobrego stanu potrzeba ponad 4 mln zł. W przyszłorocznym budżecie ma być 600 tys. zł na rozpoczęcie prac. Borowa ma być poszerzona, na części położona ma być nowa nawierzchnia, powstanie chodnik, zamontowane zostanie oświetlenie. W miejscu, gdzie Borowa łączy się z Warszawską, zamontowana ma zostać sygnalizacja świetlna.
Fot. arch.
2 z 14
Budowa skrzyżowania bezkolizyjnego na rondzie Dmowskiego
Na razie radni proponują opracowanie koncepcji takiej inwestycji i chcą na nią zarezerwować 150 tys.zł. Pomysł nie jest nowy. Na początku lat 70. ogłoszono ogólnopolski konkurs na projekt urbanistyczny centrum Rzeszowa. Obejmował on obszar od Wisłoka do torów kolejowych i od pl. Śreniawitów do Marszałkowskiej. W ramach tego konkursu zaprojektowano przebudowę skrzyżowania w rejonie hotelu Rzeszów. Miało być ono trzypoziomowe (patrz rysunek). Trasa z Cieplińskiego na Marszałkowską miała biec estakadą. Droga z Piłsudskiego na Krakowską - tunelem pod rondem. Ul. Jabłońskiego miała przebiegać tunelem pod dzisiejszą drogą i dalej prowadzić do kościoła Chrystusa Króla przy ul. Jałowego, następnie wzdłuż torów kolejowych i połączyć się z pl. Śreniawitów. Miała to być wewnętrzna obwodnica miasta. Projekt ten pozostał na papierze. Czy tak samo będzie z koncepcją, na którą radni - głownie PO i PiS chcą wydać150 tys. zł?
3 z 14
Fontanna multimedialna
Ta inwestycja budzi najwięcej kontrowersji. Prezydent Ferenc chce ją koniecznie wybudować w centrum Rzeszowa, ponieważ wzbogaci ona przestrzeń i jego zdaniem przyciągnie turystów. Plany zagospodarowania placu AK, na którym obecnie znajdują się plac zabaw oraz boisko, są ciekawe. Najważniejszym elementem ma być fontanna multimedialna, "tańcząca" wieczorem w rytm muzyki. Ma pełnić także funkcję wodnego ekranu, na którym wyświetlane będą filmy. W ciągu dnia fontanna będzie służyć dzieciom jako wodny labirynt. Druga z fontann ma być półokrągła, o powierzchni ok. 200 m kw. Trzeci wodny element to ciąg kilku mniejszych kwadratowych fontann, które powstałyby przy wejściu na plac. W pobliżu fontann powstanie także plac zabaw dla dzieci. Zajmie ok. 20 arów. Zamontowanych zostanie tam kilkanaście urządzeń. W projekcie budżetu na 2012 rok na tę inwestycję jeszcze kilka tygodni temu było zapisane 2 mln zł. Teraz nie ma ani grosza. O tym, czy fontanna otrzyma swoją szansę przekonamy się podczas dzisiejszej sesji rady miasta.
Fot. Patryk Ogorza?ek / Agencja Wyborcza.pl
4 z 14
Kaplica na cmentarzu Wilkowyja
W kasie miasta ma być zarezerwowany milion złotych na dokończenie przebudowy kaplicy. Chodzi głównie o to, by była tam możliwość zamontowania pierwszej w Rzeszowie spopielarni zwłok. W przebudowanej kaplicy będą dwa miejsca na piece. - W przyszłym roku zamontowany zostanie pierwszy z nich - mówią miejscy urzędnicy. Tego zadania podejmie się MPGK. - Jesteśmy już przygotowani do ogłoszenia przetargu na dostarczenie urządzeń do spopielania - mówi Juliusz Sieczkowski, prezes MPGK. Ile kosztują tego typu urządzenia? - Ceny wahają się od ok. 700 tys. zł do nawet 1,5 mln zł. Różnice wynikają z zastosowanych technologii, kosztów eksploatacji danego urządzenia - tłumaczy prezes.
Fot. MWM Architekci
5 z 14
Okrągła kładka
Powstanie nad skrzyżowaniem al. Piłsudskiego i ul. Grunwaldzkiej. Ta inwestycja już trwa - na razie jednak przebudowywane są instalacje podziemne. Główna część prac ma być wykonana w 2012 roku. W miejskiej kasie na tę kładkę w przyszłym roku zarezerwowane będzie 11,1 mln zł. Kładka ma być efektowna, wchodzić się na nią będzie pochylniami lub też wjeżdżać nowoczesnymi windami, jej balustrady będą wykonane ze szkła hartowanego, z daleka będą prawie niewidoczne. Nawierzchnia kładki będzie z drewna azobe, które jest bardzo wytrzymałe. - Nie oszczędzaliśmy na wyposażeniu, uważamy, że w centrum miasta nie powinno się robić zgrzebnych konstrukcji jak w latach 60. - mówili projektanci kładki z firm Promost Consulting i MWM Architekci. Okrągła kładka ma być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku
Fot. Krzysztof Koch / Agencja Wyborcza.pl
6 z 14
Łącznik z autostradą
Ta inwestycja miała się zakończyć się w tym roku. Jednak były kłopoty z firmą, która budowała tę drogę i w związku z tym termin zakończenia inwestycji musiał zostać przesunięty na połowę 2012 roku. Przesunięte zostały też pieniądze. W przyszłym roku w miejskiej kasie na budowę łącznik ma być prawie 18,5 mln zł. Budowa łącznika - od ronda Kuronia do granic miasta (2,52 km długości) ma kosztować w sumie 70 mln zł. 59,5 mln zł to dofinansowanie unijne, które się udało zdobyć miastu
Fot. Patryk Ogorza?ek / Agencja Wyborcza.pl
7 z 14
Rozbudowa ul. Lubelskiej
Na tę inwestycję ma być w 2012 roku wydane ponad 20 mln zł. Ul. Lubelska ma zostać częściowo poszerzona, wzmocniona zostanie nośność nawierzchni, przebudowane zostaną skrzyżowania. Powstaną tam ścieżki rowerowe, zmodernizowane zostanie oświetlenie. Wybudowane zostaną także ekrany chroniące przed hałasem. Inwestycja obejmie też przebudowę instalacji podziemnych - kanalizacji deszczowej, wodociągowej.
Fot. Patryk Ogorza?ek / Agencja Wyborcza.pl
8 z 14
Przebudowa kanału deszczowego wzdłuż ul. Siemiradzkiego
Chodzi o ?puszczenie rurą? rzeczki Mikośki. Kiedyś urzędnicy mówili, że tego zadania podejmie się inwestor parkingu, który powstać ma nad przykrytym potokiem. Ostatecznie jednak okazało się, że to ratusz sfinansuje tę inwestycję. W przyszłym roku pójdzie na nią 5,3 mln zł
Fot. Krzysztof Koch / Agencja Wyborcza.pl
9 z 14
Nowe autobusy
W 2012 roku miasto ma na nie wydać blisko 40 mln zł. Przetarg został ogłoszony w październiku, otwarcie kopert z ofertami firm ma nastąpić na początku stycznia. Nowych autobusów ma być 80, do Rzeszowa mają dotrzeć w trzech partiach: 40 wozów już w 2012 roku, w 2013 - 30 i w 2014 - 10 ostatnich. Autobusami dysponował będzie Zarząd Transportu Miejskiego, który wydzierżawi je Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu.
Fot. Krzysztof Koch / Agencja Wyborcza.pl
10 z 14
Przebudowa ul. Podkarpackiej
Pierwszą z dużych inwestycji drogowych wchodzących w skład zadań w ramach tzw. programu transportowego współfinansowanego z pieniędzy unijnych. Inwestycja wystartowała w tym roku, jej zakończenie zaplanowane jest na drugą połowę przyszłego - mówią miejscy urzędnicy. W projekcie budżetu na 2012 rok na to zadanie zaplanowane jest ponad 19 mln zł. Podkarpacka zostanie poszerzona z al. Batalionów Chłopskich aż do ul. Matuszczaka powstaną trzy pasy ruchu. Przebudowane będą wszystkie chodniki, przystanki autobusowe, powstaną ścieżki rowerowe. Na części Podkarpackiej staną ekrany dźwiękochłonne.
Fot. Krzysztof Koch / Agencja Wyborcza.pl
11 z 14
Rozbudowa al. Rejtana
Także część programu transportowego. W przyszłorocznym planie finansowym miasta na prace na al. Rejtana zarezerwowane ma być ponad 24 mln zł. Przebudowa drogi zakończyć się ma w 2013 roku i według szacunków miasta może pochłonąć ponad 43 mln zł. W ramach tej inwestycji al. Rejtana na odcinku od al. Powstańców Warszawy do Kopisto ma być poszerzona. Powstaną przy niej także ścieżki rowerowe, nowe chodniki i oświetlenie. Oczywiście wymieniona będzie także nawierzchnia.
Dzięki przebudowie zatłoczoną al. Rejtana (znajduje się przy niej wiele dużych obiektów handlowych) ma się jeździć płynniej
Fot. Patryk Ogorza?ek / Agencja Wyborcza.pl
12 z 14
Rondo u zbiegu ulic Wiktora i Kotuli
W projekcie budżetu na rok 2012 na przebudowę niebezpiecznego skrzyżowania zapisano prawie 3,5 mln zł. Za te pieniądze powstać ma rondo, przebudowane mają zostać wloty ulic dochodzących do tego skrzyżowania. Wybudowany zostanie odcinek nowej drogi, dzięki któremu z ul. Wyspiańskiego będzie można dojechać do tego nowego ronda.
Fot. Franciszek Mazur / Agencja Wyborcza.pl
13 z 14
Nowy budynek Urzędu Miasta Rzeszowa
Konkurs na koncepcję tego gmachu rozstrzygnięto sporą już chwilę temu, bo w 2009 roku. Wybór konkursowej komisji padł na pracę krakowskiej pracowni UCEES, która zaproponowała biurowiec wysoki na 55 metrów ze szklaną elewacją i sporych rozmiarów placem przed gmachem. Do dziś miastu nie udało się podpisać ze zwycięską pracownią umowy na wykonanie dokumentacji projektowej. - Umowę będziemy chcieli podpisać w 2012 roku. I wtedy rozpoczną się prace projektowe, które potrwają przez cały ten rok - mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. W miejskiej kasie na tę inwestycję zarezerwowana ma być w 2012 roku skromna kwota 200 tys. zł. - W razie potrzeby będzie zwiększana - zapowiadają urzędnicy.
Fot. Krzysztof Koch / Agencja Wyborcza.pl
14 z 14
Rozbudowa węzła drogowego al. Wyzwolenia - ul. Warszawska
W projekcie budżetu na rok 2012 na to zadanie zarezerwowane jest ponad 9,7 mln zł. Całe zadanie pochłonąć ma blisko 90 mln zł. Ta inwestycja jest częścią programu transportowego. Prace obejmą odcinek al. Wyzwolenia od skrzyżowania z Okulickiego do Lubelskiej. Plany zakładają poszerzenie alei, tak aby powstały dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Jezdnie będą rozdzielone pasem zielni. Aby wygospodarować miejsce pod zaplanowane poszerzenie alei, potrzebna jest m.in. przebudowa wiaduktu w ciągu ul. Warszawskiej. W ramach inwestycji na odcinku mniej więcej od skrzyżowania z ul. Przy Torze do wyjazdu z parkingu WORD-u w kierunku Wyzwolenia przykryta ma być rzeczka Przyrwa. Dzięki temu wygospodarowana zostanie dodatkowa przestrzeń, która wykorzystana zostanie m.in. do budowy nowego chodnika i ścieżki rowerowej. Na al. Wyzwolenia zaplanowane zostały dwa nowe ronda. W ramach tej inwestycji na ul. Warszawskiej zostaną także dobudowane dodatkowe pasy ułatwiające zjazd na al. Wyzwolenia i włączenie się do ruchu.
Wszystkie komentarze