Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA, której wartość to 205 mln zł netto, prowadzona jest od czerwca ubiegłego roku. Od początku wiadomo było, że zostanie ona dofinansowana z pieniędzy unijnych. Umowa na dofinansowanie projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych, etap III Rzeszów Główny” została podpisana tuż przed sylwestrem.

Nowy Rzeszów Główny, wyższy komfort dla pasażerów

– To umowa ważna dla zwiększenia komfortu pasażerów. Przebudowa stacji Rzeszów, dzięki 166 mln zł dofinansowania unijnego zapewni wyższy standard obsługi wszystkich podróżnych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Cała inwestycja PKP obejmuje przebudowę stacji Rzeszów Główny, budowę dodatkowego przystanku Rzeszów Zachodni, przebudowę trzech mostów przy ul. al. Wyzwolenia i wiaduktu przy ul. Batorego oraz przejazdu przy ul. Marii Konopnickiej. Prace są prowadzone w trzech etapach.

Trzy etapy inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych w Rzeszowie

Trwa pierwszy etap. Przebudowywane są mosty przy al. Wyzwolenia, a w ich rejonie powstaje zupełnie nowy przystanek Rzeszów Zachodni. Będą tu wiaty, ławki, informacja dla pasażerów i winda oraz pochylnia dla niepełnosprawnych.

4 grudnia oddano do eksploatacji dwa zmodernizowane tory oraz jeden z trzech przebudowanych mostów kolejowych nad al. Wyzwolenia na linii nr 71 Ocice – Rzeszów Główny.

Jak zapowiada Dorota Szalacha z PKP Polskich Linii Kolejowych, w przyszłym tygodniu planowane jest oddanie do eksploatacji dwóch torów i mostu kolejowego nad al. Wyzwolenia na linii nr 91 Kraków Główny – Medyka.

7 stycznia rozpocznie się także przebudowa kolejnej grupy torów oraz trzeciego mostu nad al. Wyzwolenia.

Przebudowa stacji Rzeszów Główny rozpocznie się w połowie roku

Natomiast w połowie roku rozpocznie się przebudowa centralnej części stacji Rzeszów Główny. Przebudowane będą trzy perony, które dzięki budowie wind i ruchomych schodów zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Kładkę zastąpi przejście pod torami, które połączy centrum Rzeszowa z ulicą Kochanowskiego.

W ostatnim etapie przebudowany zostanie wiadukt przy ul. Batorego.

Kiedy koniec prac?

– Zakończenie inwestycji planowane jest w pierwszej połowie 2021 r. – informuje Dorota Szalacha.

Wykonawcą jest konsorcjum, składające się z czterech firm: Track Tec Construction, Inżynieria Rzeszów, INTOP Warszawa oraz INFRAKOL.

Przebudowa stacji Rzeszów Główny to jedno z działań PKP PLK w ramach Krajowego Programu Kolejowego „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych”. Całkowity koszt programu to 67 mld zł, z czego 40 mld zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.