Koło
Na zdj. San H-25 B - 1962 r.
"W czwartym kwartale 1955 roku otwarto piąte połączenie z dzielnicy Czekaj (ul. Rejtana) do Zwięczycy. Jednak duża awaryjność posiadanych autobusów spowodowała zaniechanie obsługi tej linii. Dopiero zwiększenie taboru po przyjściu nowych autobusów marki Star pozwoliło na zmianę w układzie komunikacyjnym. W 1956 roku było już 6 linii komunikacyjnych o łącznej długości 42,8 km. Były to połączenia łączące Osiedle WSK-bloki z Dworcem PKP, Pobitnem, Staromieściem i Trzebowniskiem oraz połączenie Plac Farny ze Zwięczycą i otwarte ponownie z dzielnicy Czekaj do Zwięczycy.
W 1957, czyli ostatnim roku działalności MKS w strukturach MPGK nastąpił dalszy intensywny rozwój sieci komunikacyjnej. Uruchomiono pierwszą i jak na tamte czasy bardzo nowatorską linię zaczynającą i kończącą kurs w tym samym miejscu. Oznaczono ja cyfrą "0", lecz w potocznej gwarze utrzymanej do dnia dzisiejszego nazwano ją KOŁO. Zerówka, bo i tak o niej mówiono rozpoczynała kurs w dwóch kierunkach z Dworca Głównego PKP i kończyła kurs na Dworcu PKP. W jedną stronę autobus jechał przez ulicę Wróblewskiego, Plac Wolności, Zbyszewskiego, Mickiewicza, Naruszewicza, Szopena, Obrońców Stalingradu, Pstrowskiego, Dąbrowskiego, Unii Lubelskiej, Jagiellońską, Zygmuntowską, Pułaskiego, Dojazd Staroniwa, Turkienicza, 1 Maja, Grunwaldzką, Grottgera do Dworca PKP, a w drugą stronę drogą odwrotną. Dla odróżnienia kierunków jazdy wprowadzono dwa odmienne kolory tablic kierunkowych. W kierunku z Dworca PKP przez ul. Wróblewskiego kursowało Koło czerwone, a z Dworca PKP w kierunku przez ul. Grottgera Koło czarne. Autobus na linii "0" kursował średnio co 12 minut. Ponadto zmodyfikowano połączenia podmiejskie, grupując przystanki początkowe linii przy Dworcu PKP, skąd autobusy odjeżdżały w kierunkach: Pobitno, Staromieście, Trzebownisko, Zwięczyca i Zalesie".
Wszystkie komentarze