Na zdjęciu Ryszard Ryczko.
"Dopiero w 1928 r. ówczesne władze Rzeszowa podjęły próbę utworzenia w naszym mieście pierwszej zbiorowej komunikacji autobusowej, służącej do przewożenia pasażerów z dwóch przeciwległych stron Rzeszowa - Wygnaniec i Pobitno. Pierwszy autobus miejski określano potocznie "tramwajem autobusowym". Dziennikarz działu Kronika gazety "Ziemia Rzeszowska" w wydaniu z dnia 26.10.1928 r. opisywał to wydarzenia następująco:
"Przedsiębiorstwo autobusowe RAR rozpoczęło od czwartku 25 bm. normalny ruch autobusowy na przestrzeni Wygnaniec - Dworzec - Nowe Miasto - Pobitno na razie jednym wozem, w przyszłości większą ilością. Cena jazdy w jedną stronę wynosi 25 groszy, a dla młodzieży szkolnej tylko 10 groszy. Nowość ta, tak pożyteczna i dogodna dla mieszkańców jest witana z uznaniem".
"Dla porównania ceny biletów komunikacji międzymiastowej, zatwierdzone Uchwałą Rady Miasta Rzeszowa, wynosiły m.in.: do Łańcuta - 1,60 zł, do Przeworska - 3,00 zł, a do Dynowa - 6,00 zł. Na ówczesne czasy podróż autobusem była sporym wydatkiem i tylko nieliczni mogli korzystać z takiej formy transportu".
Linia jednak dosyć szybko została zlikwidowana. W "Ziemi Rzeszowskiej" z dnia 9.11.1928 r. za powód likwidacji podano: "Ruch autobusowy po ulicach miasta dotychczasowym starym wozem został wstrzymany chwilowo, gdyż już w dniach najbliższych nadejdą nowe na ten cel specjalnie zamówione wozy autobusowe".
O utworzenie komunikacji miejskiej apelowano m.in. na łamach gazety "Zew Rzeszowa" w dniu 10.01.1938 r.:
"W związku z wydatnym zwiększeniem się ruchu ulicznego w Rzeszowie oraz przyśpieszonym tętnem życia gospodarczego, zachodzi konieczność zaprowadzenia w mieście stałej komunikacji autobusowej. W sprawie tej zwracały się już do prezydenta miasta niektóre towarzystwa autobusowe. Na razie kwestia ta jest jeszcze nieaktualna i przedwczesna; niewątpliwie jednak w niedalekiej przyszłości, gdy budujące się w Rzeszowie i najbliższej okolicy zakłady przemysłowe przejdą do fazy produkcyjnej i zatrudnią robotników, mieszkających w znacznej odległości od miejsc pracy, sprawa dojrzeje do realizacji".
Tuż po zakończeniu działań wojennych w Rzeszowie jeździło tylko 15 dorożek konnych, co zdecydowanie nie zaspokajało potrzeb ludności.
Archiwum MPK
Na zdj. autobus Polski Fiat 621R, który rozpoczął powojenną historię komunikacji miejskiej w Rzeszowie. Zdjęcie zostało wykonane w pomieszczeniu garażowym Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej przy ul. Mickiewicza 10, gdzie mieściła się także pierwsza siedziba przedsiębiorstwa MKS.
"W dniu 2 marca 1948 r. o godzinie 9 w rzeszowskim Ratuszu odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Miejskiej Rady Narodowej, na którym w punkcie czwartym przyjętego porządku obrad, rozpatrzono wniosek Zarządu Miejskiego o utworzeniu nowego przedsiębiorstwa miejskiego pod nazwą Miejska Komunikacja Samochodowa".
"Po wielu staraniach udało się zakupić pierwszy autobus. Nabyto go od byłego przedsiębiorcy przewozowego Józefa Lewickiego. Był to przedwojenny autobus marki Polski Fiat 621R, już mocno wyeksploatowany".
Archiwum K. Siewierski
Wszystkie komentarze