Na zdjęciu u góry telefon, przez który kontroler może porozmawiać z pilotem.
Na wieży jest kilka stanowisk operacyjnych wyposażonych w sprzęt łączności i zobrazowania niezbędnych informacji. Są też stanowiska zapasowe do szybkiego wykorzystania w razie awarii głównych. Stanowiska są nowoczesne to jedna z pierwszych wież, gdzie można regulować wysokość konsolety i pracować na siedząco bądź stojąco.
Kontroler ma też pod ręką kompendium wiedzy wyświetlane na specjalnym monitorze systemu "PANDORA".
Są tu m.in. podane radia na jakiej częstotliwości kto aktualnie pracuje np. Mińsk czy Bratysława
Są tu też częstotliwości FIS - dla małych samolotów (np. z częstotliwości FIS korzystają piloci samolotów komunikacyjnych, którzy proszą o dane meteo obszaru), OAT (wojskowe lotnictwo) czy APP (kontrola zbliżania) i TWR (kontrolę lotniska).
Każde lotnisko posiada przydzielony przez międzynarodową organizację ICAO 4 literowy kod. Kod lotniska w Jasionce to EPRZ.
Przykładowo kontroler widzi na pasku kod KJFK. Chcąc sprawdzić skąd przylatuje ten samolot, wpisuje nazwę i system podpowiada , że jest to lotnisko Kennedy'ego w Nowym Jorku. Są tu opisane wszystkie lotniska na całym świecie.
Są też mapy podejść dla Rzeszowa. Każda mapka ma wszystko opisane: jaki jest kąt schodzenia, jaka odległość, jaki kurs lotu, określone wysokości itp.
Można też wyszukać jaką długość i szerokość ma pas na danym lotnisku.
Można też sprawdzić jaki typ samolotów kryje się pod kodem umieszczonym w planie lotu. Przykładowo kontroler może dowiedzieć, że B738 - to kod przydzielony popularnemu Boeingowi średniego zasięgu (korzysta z niego np. Ryanair), jest podany jego opis, osiągi i sylwetka, dzięki temu kontroler może wiedzieć jaką mu nałożyć prędkość schodzenia itp.
Można też sprawdzić lokalizacje samolotu za pomocą otrzymanych współrzędnych. Opisane są tu też wszystkie typy podejść.
Jest tu też aktualna i potrzebna kontrolerowi wiedza na temat swojego lotniska, np. że dziś akurat lotnisko będzie od godz. 01.00 do 03.00 LTM niedostępne. Są tu zawarte informacje, z którymi kontroler przed podjęciem pracy musi się zapoznać, musi wiedzieć czego się spodziewać itp.
Można też podglądnąć sobie co się dzieje aktualnie na lotniskach w całej Polsce, jakie są przyloty i odloty, zaś w zakładce EMERGENCY zawarte są skrócone procedury postępowania w sytuacjach awaryjnych, stanowiące podpowiedź dla kontrolera co do postępowania w razie wystąpienia sytuacji nietypowej.
Na wyposażeniu wieży znajduje się Light Gun (rodzaj przenośnego reflektora - zdj. u góry) - jest używany w razie awarii łączności radiowej z samolotami w powietrzu i na ziemi. Informacje przekazywane są za pomocą sygnałów świetlnych wysyłanych z wieży. Używane są trzy kolory światła (czerwony, biały i zielony) w kombinacji ze świeceniem ciągłym lub przerywanym. Każda kombinacja oznacza inną instrukcje dla samolotu.
- Nasz zespół uwielbia tu pracować, kibicujemy nawet, aby rzeszowskie lotnisko miało jak najwięcej operacji lotniczych. Jesteśmy fascynatami lotnictwa, dlatego ta praca jest naszym hobby i spełnieniem siebie - mówi Artur Urbaniak, kontroler.
- Ruch samolotów jest inny każdego dnia. Nawet to samo zestawienie planowanych lotów może się całkowicie inaczej ułożyć, kiedy jest inny wiatr czy pogoda - mówi Artur Urbaniak i dodaje, że kontroler nigdy nie chciałby usłyszeć hasła "mayday".
Wszystkie komentarze